Все більше підлітків-чоловіків залишають Україну до настання повноліття, і ця тенденція викликає серйозне занепокоєння у влади та освітньої спільноти. Міністр освіти Оксен Лісовий, народні депутати й експерти вже говорять про загрозу втрати покоління та глибоку демографічну кризу, але реального плану дій поки що не існує.
Сотні тисяч дітей за кордоном
Народна депутатка Соломія Бобровська відверто заявляє про катастрофічні масштаби проблеми: “Після 11 класу за кордон, після 9 класу за кордон… Ми фактично втрачаємо це покоління”.
Однак офіційної статистики щодо кількості юнаків 16–17 років, які щороку виїжджають із країни, немає. Держприкордонслужба не веде розрахунків виїздів за віком і статтю. Як підтвердив речник ДПСУ Андрій Демченко, таких підрахунків не здійснюють узагалі.
Широкого резонансу набула заява нардепки Ніни Южаніної про те, що перед початком навчального року 2024–2025 Україну залишили близько 300 тисяч дітей. Міністерство освіти цю цифру спростувало, проте за даними Держстату, кількість учнів у загальноосвітніх закладах зменшилася на 162 тисячі лише за один рік.
Скільки з них — старшокласники?
Старшокласники (10–12 класи) становлять близько 13,2% усіх учнів. Якщо застосувати цей відсоток до 162 тисяч, яких не дорахувалася система освіти, маємо орієнтовно 21,5 тисяч старшокласників. Із них приблизно половина — хлопці. Тобто, щонайменше 10–11 тисяч юнаків могли виїхати лише цього року. У попередньому навчальному році така ж оцінка давала ще 9 тисяч. Загалом за два роки — майже 20 тисяч юнаків.
“З того, що я бачу по Львову, з 30 випускників їдуть п’ятеро хлопців і одна-дві дівчини. Це 20% — надто багато”, – каже членкиня комітету ВР з питань освіти Наталія Піпа.
Це не лише статистика. Історії на кшталт тієї, яку розповіла мешканка Вишгорода Ірина, стають звичними. Її син виїхав у березні 2022 року, вступив до французького вишу і не планує повертатися. У нього більше немає дому в Україні, немає друзів, немає майбутнього тут, пояснює мати.
Усе це — лише верхівка айсберга масштабної міграції підлітків. Фахівці говорять про загрозу освітньої деградації, втрату кадрів і послаблення обороноздатності. Поки що — без відповідей на питання, як цьому зарадити.